20121020 Iroquoisplafond en isolatie-1207

Techniek
Centrale portiervergrendeling
Omdat we de achterdeuren en de schuifdeur hebben verwijderd moeten we een aanpassing doorvoeren aan het centrale portiervergrendelingsysteem. Eigenlijk staat dat nu in storing omdat het twee (gesloten) deuren ‘mist’.  Bij de deuren was een serie contacten aanwezig welke de open- of dichtstand signaleerde.


De sloten dus maar losgeschroefd uit de deuren en helemaal uit elkaar gehaald. Het blijkt dat op de aansturing van de deuren een kleine microschakelaar is aangesloten. Deze microschakelaar heeft twee posities: aan en uit, oftewel open en dicht. We moeten dus de kabels zo aan gaan sluiten dat het systeem ‘ziet’ dat de deuren zijn gesloten. Mocht dit allemaal niet lukken dan is het ook mogelijk om bij de Mercedes-Benzdealer de twee deuren te laten uit programmeren. Maar vooralsnog gaan wij er vanuit dat we met de microschakelaar ons doel kunnen bereiken.

20121020 Iroquoisplafond en isolatie-1212

Eind oktober krijgen we vanuit een Duitse site (www.womobox.de) de tekeningen met de schema’s van de portiervergrendeling. Volgens de tekening moeten we, per verwijderde deur, de gele kabel aansluiten op een bruine massakabel. Binnen een paar minuten is de klus geklaard. Als we de afstandsbediening indrukken gaat de boel op slot en knippert de verlichting 3x. Als we de AB weer indrukken knippert de verlichting 1x en zijn de deuren ontgrendeld. Danke, Deutsche Freunde!

  Centrale portiervergrendeling

Bekabeling
Inmiddels hebben we ook alle kabels in het interieur verwerkt. En nu maar hopen dat we niets vergeten zijn!

20121020 Iroquoisplafond en isolatie-1221
20121020 Iroquoisplafond en isolatie-1222
20121117 Iroquois schuifdeurrail-1471-filtered

Op het dak monteren we direct de dakdoorvoer voor de twee kabels (10mm2) voor de zonnepanelen.

20121117 Iroquois kabels zonnepanelen dak-1477-filtered

Aansluiting startaccu op Schaudt 208S
Maart  2013 - Op het Schaudt paneel worden de beide accu’s aangesloten. Ik heb nog een paar meter 16mm2 accukabel liggen, ruim voldoende voor de ampères die later door deze kabel gaan. Vanuit de motorruimte leggen de we kabels in een mantel naar de ruimte naast de camperdeur waar de Schaudt wordt geplaatst.

20130309 Iroquois 12v 16mm2 accukabel-1927
20130309 Iroquois 12v 16mm2 accukabel-1928
20130309 Iroquois accukabel-1939

Achteruitrijcamera
We hebben dit keer gekozen voor een geïntegreerde camera in de nummerplaat. De beelden zien we in de cabine via een 7” monitor in de vorm van de achteruitkijkspiegel!

20120925 Iroquois Nr-plaatcamera detail-1116
20120925 Iroquois Nr-plaatcamera-1115

En dit is het beeld van de camera op de monitor in de cabine:

20121012 Iroquois Achteruitrijcamera k -1154

November 2013 - Als we deze zaterdag aan de slag gaan is het 6 graden buiten en wordt er voor de komende week nachtvorst voorspeld. We starten vandaag met het aansluiten van het gas voor de Truma Combi. We sluiten alles aan en starten de Truma: binnen een paar minuten is het in de camper heerlijk warm. Helaas blijkt de Truma magneetklep, waarmee we met 12 volt de gastoevoer vanaf de LPG-fles kunnen afsluiten niet goed te werken. Later gaan we op zoek naar oorzaak.

Daarna gaan we aan de slag met de buitenaansluiting van de LPG-fles zodat we eenvoudig de 27 liter LPG-fles van buitenaf kunnen vullen.

20131109 Iroquois LPG Wandvulunit-00523

Met de gatenzaag maken we een gat in de buitenwand waarna we de buitenpot monteren.

20131109 Iroquois LPG Wandvulunit-00528
20131109 Iroquois LPG Wandvulunit-00524

Omdat de wanddikte van de camper wat groter is dan waarvoor de potten zijn voorzien zagen we twee centimeter af van de binnenpot. Daarna monteren we de binnenpot en de gasslang.

20131109 Iroquois LPG Wandvulunit-00531
20131109 Iroquois LPG Wandvulunit-00530
20131109 Iroquois LPG Wandvulunit-00533

Maart 2014 - In het dashboard hebben we twee Magnatspeakers aangesloten inclusief een subwoofer onder de passagiersstoel. Om ook een ’beetje’ geluid achter in de camper te hebben monteren we boven het bed in een bovenkast, twee 3-weg JBL-speakers. We zijn de bovenkast nog aan het bouwen maar hangen de speakers tijdelijk even op en sluiten ze aan. Natuurlijk testen we ze even: pracht geluid met veel dynamiek. Dat zal nog beter worden als de speakers in hun behuizing zijn gemonteerd!

20140329 Iroquois testen JBL speakers-01064

Mei 2014 - Begin mei kitten we alle luiken, ramen, serviceluikjes, gasaansluitingen etc. in de carrosserie af. We gebruiken hiervoor Sika 710, een butylkit die flexibel blijft.

20140430 Iroquois Kittubes 710-01184

Ruim 1,5 dag hebben we nodig om alles los te halen, licht te schuren, te ontvetten, kitten en weer te monteren. De bouten, moeren en schroeven die we gebruiken zijn van RVS.
Naast zo’n 8 tubes Sika 710 (wit en zwart) gebruiken we verder nog:
- ontvetter
- ammoniak
- schuurpapier 150 en 300
- 15 paar chirurghandschoenen
- 1 laken in stukken geknipt
- 3 rollen Tesa afplaktape
- 1 föhn
- kranten

20140503 Iroquois Onderkant kit en troep-01202