20130817 Iroquois Werkbank-00180

Carrosserie

Ophangbeugels vuilwatertank
Onder de camper aan de bestuurderszijde gaan we een vuilwatertank monteren van ca. 118 liter. De tank is (lxbxh) 130x33x21cm. We hebben hiervoor een speciale beugelset gekocht die door-en-door in de vloer wordt vastgezet.

Iroquois Ophang VW-tank binnen-1111

De twee draadeinden geven nog de mogelijkheid de geplastificeerde metalen banden rondom de tank strakker aan te trekken. De ander bouten zijn vastgezet aan de carrosserie.

20121103 Iroquois Vuilwatertank-1336
20121103 Iroquois Vuilwatertank -134320121012 Vuilwatertank-1199

Vervolg opstap-/instap en vervangingspaneel schuifdeur
Als het frame en het subframe is gemonteerd meten we een houten plaat in waarop de instap steunt na de montage. Het worden twee lagen watervast multiplex van 12mm die we voorzien van een laag grondverf. Aan de chassiskant onder de auto wordt later van dun kunststof een soort ‘bak’ gemaakt zodat de op- en instap en de schuiftrede worden afgeschermd van opspattend water en bagger.

20121229 Iroquois deurpaneel zijkant-1700

Om de vervangingsplaat (i.p.v. de schuifdeur) te monteren schroeven we rondom een aluminium hoeklijn (25 x 25mm) in de deuropening. Omdat een van de kozijnstijlen niet haaks is gebruiken we schroefjes om de profielen haaks te monteren totdat de lijm is ingedroogd.

20121229 Iroquois deurpaneel zijkant-1691
20121229 Iroquois deurpaneel zijkant-1706

De bekabeling voor de aansturing van de schuiftrede en de D+ (welke aangesloten moet worden op het Schaudt 208SG Elektroblock) lopen in een mantel door de bodem naar de plek waar alle elektronica en elektra gemonteerd gaat worden. Daarna passen we de vervangingsplaat (12mm watervast multiplex). De ronde gaten zijn er ingezaagd om de plaat makkelijker te kunnen manoeuvreren. Op deze plek wordt later de nieuwe camperdeur ingezaagd.

20121229 Iroquois deurpaneel zijkant-1702
20121229 Iroquois deurpaneel zijkant-1704

Monteren polyester op vervangingspaneel
Nu het hout is ingepast gaan we de polyester plaat (1.6mm dik) op het hout monteren. We verwarmen de schuur zo rond de 15 graden en de Bison Polymax wordt in een emmer heet water opgewarmd: op deze manier is het beter te verwerken.

20121229 Iroquois deurpaneel polyester-1715
20121229 Iroquois deurpaneel polyester-1714
20121229 Iroquois deurpaneel polyester-1713

Met een fijne lijmkam (die normaal bij BisonTix wordt geleverd), voorzien we de plaat hout van een dun laagje Polymeer. Vooraf is de plaat grof geschuurd en met een natte doek afgenomen. Ook de polyesterplaat is van alle ongerechtigheden ontdaan en wordt op de houtplaat gelegd, waarna we hier weer een plaat hout overheen leggen. Op deze houtplaat wordt een beetje gewicht gestapeld zodat de polyesterplaat goed wordt aangedrukt. We houden de eerste 48 uur de temperatuur in de schuur op zo’n 15 graden zodat de lijm goed kan uitharden.

20121229 Iroquois deurpaneel polyester-1718
20121229 Iroquois deurpaneel polyester-1722
20121229 Iroquois deurpaneel polyester-1724

Maart 2013 - De temperaturen zijn weer op wat ‘normaler’ niveau (10 graden of hoger) dus dat betekent dat we weer aan de slag kunnen met lijm, kit en plamuur. Vandaag gaan we het vervangingspaneel van de schuifdeur pas maken en voorlopig monteren. Volgende week halen we de Dometic Cara-D camperdeur op bij Camperbouw Hoek van Holland en deze gaan we dan monteren.

20130309 Iroquois 12v 16mm2 accukabel-1929

‘Originele’ staat

20130309 Iroquois schuifrail repair-1940

Polyester om de grootste gaten te vullen en met PUR vullen we de slotvanger

20130309 Iroquois schuifrail repair-1949

PUR weggesneden en polyester plaatje op maat gemaakt

20130309 Iroquois schuifrail repair-1951

Volgende laag polyester

20130309 Iroquois Rail schuifdeur-1961

En het uiteindelijke resultaat        

Vervangingspaneel plaatsen
Maart 2013 - Vandaag monteren we het houten paneel waarop we de polyesterplaat hebben gelijmd. Hieronder een twee foto’s van die klus.

20130309 Iroquois schuifdeur paneel-1954
20130309 Iroquois schuifdeur paneel-1956       

Afwerken onderzijde chassis bij instap
April 2013 - Vandaag werken we de instap aan de onderzijde verder af. We hebben de diverse kabels en verwarmingsbuizen ingepakt en voorzien van isolatie. Daarna van dunne kunststof en aluminium plaat een kap gemaakt en deze gemonteerd. Goed afgewerkt met polymeer lijm en daarna voorzien van twee lagen bitumen met de compressor en een spuitpistool op 4,5 bar.

20130420 Iroquois onderzijde ingepakt-2109
20130420 Iroquois onderzijde ingepakt bitumen-2110

Voorbereiden ringverwarming
De Truma bolier/verwarming C3402 komt onder het bed te staan aan de rechterzijde van de Iroquois. Toch willen we ook een luchtopening aan de ander kant bij de dinette. Omdat we besloten hebben de geïsoleerde waterleidingen ook deels onder de auto te laten lopen, gaan we beiden door de vloer monteren en ca. 80cm verderop komt alles weer onder in het keukenblok boven de vloer. Op zich is dit behoorlijk wat werk maar beter dan eerst 3 meter naar de badkamer, dan 2 meter overdwars en daarna weer 3,5 meter naar de dinette. En ach, we zijn toch bezig……..

20130420 Iroquois verwarming door vloer-2133
20130420 Iroquois verwarming door vloer-2132

27 april 2013
Vandaag gaan we verder met het opmeten van de rechthoekige buis die onder de vloer moet gaan lopen en zo de warmte van de Truma Combi van de ene- naar de andere kant van de Iroquois brengt.

20130427 Iroquois Verw.buis onder vloer-2142

Allereerst maken we zelf een soort zijdelingse bypass om op deze manier de ophanging met de veerbladen te vermijden. Hierna meten we stukje voor stukje en zagen de buis op maat. Omdat er aardig wat bochten in het systeem zitten zijn we benieuwd naar de mogelijke weerstand van al dit bochtenwerk, dus sluiten we het geheel even aan op de Truma. Ondanks de lengte van de buis en de bochten valt de weerstand erg mee dus gaan we door met de montage.

20130427 Iroquois Verw.buis onder vloer-2144

Volgende week worden de buizen in elkaar gezet en gaan we het systeem, voordat we het onder de camper monteren, verder isoleren met 2 lagen noppenfolie. Daar overheen volgt weer een laag bitumen.

Hitteschild
We maken een aluminium hitteschild wat we monteren tussen de uitlaat en de Omnistep-schuiftrede. De ruimte hiertussen is maar zo’n 6cm, en we willen niet dat de hitte van de uitlaat de Omnistep aantast. We nemen een plaatje wafelaluminium van 1mm dik (700 x 150mm), en buigen dat een beetje rond op een PVC buis. De hoeken knippen we met een blikschaar rond af.

20130427 Iroquois Hitteschild-2150
20130427 Iroquois Hitteschild-2151
20130427 Iroquois Hitteschild-2152

Daarna bevestigen we 4 stukjes aluminium vierkante buis (10x10mm) van 40mm lang aan de achterzijde van het hitteschild en dat geheel schroeven we vast aan de bak van kunststof plaat die om de Omnistep is gemonteerd.

20130427 Iroquois Hitteschild-2153

Afvalwatersysteem
Vorige week hebben we de vuilwatertank van ca. 120 liter gemonteerd. Deze tank is voorzien van een Schaudt niveaumeter, een ontluchtingsnippel en 2 x 30mm aansluitthule om 1) de keukenafvoer aan te sluiten en 2) de afvoer van de douche. Ook hebben we vorige week een elektrisch ventiel aangesloten (www.ventilo.de) om de vuilwatertank elektrisch te kunnen aansturen bij het afvoeren van het vuilwater. Vandaag kruipen we weer onder de Iroquois om de gaten te maken in een paar panelen om de 30mm vuilwaterslang door heen te voeren en later aan te sluiten op de vuilwatertank.

20130427 Iroquois Verw.buis onder vloer-2149

We gebruiken hiervoor van Bosch een speciaal geharde chassisboor van 40mm, en met een beetje olie boren we in 20 seconden een gat in 4mm ijzer. Na het boren maken we de randen glad met een vijl en zetten we alles 2x in de menie. Volgende week gaan we de afvoerslang monteren.

Velgen spuiten
Juni 2013 - Na een maand vakantie in de USA pakken we het klussen weer op. Een makkelijk klusje deze avond: het spuiten van de velgen. Allereerst worden de velgen ontroest en daarna met de stoomreiniger schoongemaakt waarna ze met grof schuurpapier geschuurd worden.

20130620 Iroquois Velgen spuiten-3194

Hierna worden de velgen nog een keer gewassen na te zijn ingespoten met velgenreiniger. Na een korte schuurbeurt met fijn schuurpapier gaan we de velgen afplakken. We hebben een zogenaamde ‘spuitmanchet’ voor de wielen maar wij vinden dit lastig om mee te werken vandaar het afplakwerk.

20130620 Iroquois Velgen spuiten-3191

We spuiten de velgen in een staalkleur. Zaterdag volgt er nog een paar lagen blanke lak en daarna zouden ze weer even mee moeten kunnen. We hebben inmiddels ook een vijfde velg gekocht die (met band) buiten achterop de camper komt, onder het fietsenrek, en steunend op de bumper.

20130620 Iroquois Velgen spuiten-3196

Juli 2013 - vandaag gaan we de achterdeuren verwijderen en de deuren vervangen voor een plaat multiplex met daarom 1,6mm polyester.

20130706 Iroquois Achterwand-0133

We hebben de polyesterplaat met Sikaflex op de houtplaat gelijmd, de platen horizontaal gelegd en met allerlei materiaal er op er voor gezorgd dat er 48 uur flink druk op kwam te staan. De sponning in de Iroquois loopt in de hoek 45 schuin dus deze hoek frezen we nog met de bovenfrees in de linker- en rechterrand van de houtplaat.

20130706 Iroquois Achterwand-0135

Voorlopig wordt de plaat met zelftappers vastgezet. Later halen we dit weer los en zullen met Sikaflex en zelftappers de achterwand vastzetten. Dan doen we pas als laatste want we gaan het interieur van voor naar achter inbouwen.

20130706 Iroquois Achterwand-0144

Uiteindelijk worden ook de aluminium fietsendrager, de trap en het derde remlicht gemonteerd. Het remlicht sluiten we aan (APK-eis) op de bestaande remlichten en het werkt! Als de camper klaar is wordt de opstap verwijderd en vervangen voor een stalen kokerbalk van 80 x 80 mm.

20130706 Iroquois Achterwand-0153
20130706 Iroquois Remlichten-0160

Augustus 2013 - We hebben de laatste plamuurafwerking gedaan aan de plaats waar voorheen de geleiderail van de schuifdeur gemonteerd was. Door de plek dun met spuitplamuur in te spuiten is goed te zien of het bijgewerkte deel vlak is.

20130309 Iroquois 12v 16mm2 accukabel-1929
‘Originele’ staat
20130803 Iroquois plamuren geleiderail-00131
Het uiteindelijke resultaat…….


Augustus 2013
In afwachting van het vloervinyl en de wanddecorplaten gaan we nog een zaterdag aan de carrosserie werken. Het polyesterdeel (opbouw) is al strak en gaan we voor de winter schuren. Het metalen Mercedes-deel van de Iroquois heeft nog wel wat werk nodig. Allereerst gaan we vandaag de voorbumper demonteren. Door de vorige eigenaar is hier waarschijnlijk met flinke vaart tegen een paaltje aangereden met als gevolg dat de bevestiging van de bumper zo’n 8 centimeter is ingedeukt. Via een foto vragen we een lokale schadehersteller wat het kost om alleen de bevestiging weer ’op lijn te krijgen’. Het plamuren en spuiten doen we dan zelf weer. Ook onderzoeken we de mogelijkheid nog om via een soort lier zelf uit te deuken maar daar komt nog heel wat bij kijken.

20130817 Iroquois Werkbank-00177
20130817 Iroquois Werkbank-00178
20130817 Iroquois Werkbank-00176
20130817 Iroquois Werkbank-00181

We controleren verder het hele chassis en repareren kleine deukjes en krassen die we ook direct in de spuitplamuur en later in de grondverf zetten. Ook richten we het linker spatbord bij de koplamp die als gevolg van de bumperschade enigszins was ontzet. Ziet er weer heftig uit maar alles komt goed! Als laatste vandaag zagen we nog een laatste raamopening in de polyester opbouw. Bij de dinette plaatsen we een raam van 70 x 55 cm.

Augustus 2013
Alle luiken en ramen bouwen we weer uit, evenals buiten water-, gas- en elektra-aansluitingen. Vandaag gaan we de camper aan de buitenzijde onder handen nemen. De polyester opbouw gaan we vandaag grof schuren waarbij we direct oude kitranden verwijderen. Wel weer een kaal gezicht zonder ramen etc.

20130823 Iroquois Schuren-00231
20130823 Iroquois Schuren-00230

Na ruim 3 uur schuren zijn de afdrukken van de teksten ’DHL’ en ’Deutsche Post’ zo goed als verdwenen. Later zullen we met fijn schuurpapier de camper nog een keer naschuren voordat deze de spuiterij ingaat.

September 2013 - Voor de dinettebank maken we een gordelbok waarop twee driepuntsgordels worden gemonteerd. We maken hierbij gebruik van 3mm plaatstaal.

20130928 Iroquois Plafondspots-00410

Hierin boren we de gaten voor twee stuks 3-puntsgordel. Deze console wordt verder nog voorzien van een balkenframe van 30x30mm waaraan de andere gordeldelen worden bevestigd. Haaks wordt op de vloer een plaat gelast welke door-en-door onder het chassis wordt vastgezet.

20130928 Iroquois Gordelbok-00412

Oktober 2013 - Opknappen van twee draaisonsoles. Via Marktplaats kopen we twee draaiconsoles uit een Mercedes Sprinter van voor 2000. Een van de consoles past perfect de andere moeten we op maat gaan maken.

20130930 Iroquois Stoelconsole Pass.-00416
20131008 Iroquois stoelconsoles-00414

Allereerst gaan we de consoles schoonmaken en ontroesten. Ondanks dat ze goed in het vet staan is er sprake van krassende geluiden bij het draaien van de stoel. We halen de grote moeren los. Het draaimechanisme en bediening zien er nog perfect uit. Het is onbekend waarom een van de zijden zo veel overmatig roest vertoont.

20131008 Iroquois stoelconsoles-00427

Afijn, na alles te hebben losgehaald en te hebben ontroest spuiten we de consoles later in de zwarte lak en zullen ze weer als nieuw worden. Voordat ze in de lak worden gezet zullen we eerst een paar lagen primer aanbrengen.

20131008 Iroquois stoelconsoles-00428

In onderstaande detailopname is goed te zien dat de consoles een schoonmaak- en onderhoudsbeurtje wel kunnen gebruiken.

20131008 Iroquois stoelconsoles-00433

Mei 2014 - In 2013 kochten we via Ebay een originele set Mercedes cruise control. Deze set is voorzien van de bedieningshendel en een 6-aderige kabel met stekker verbinding.

20140430 Iroquois Cruise Controle Mercedes-01185

Een uitgebreide handleiding geeft stap-voor-stap de handelingen aan.

20140430 Iroquois Cruise Controle Mercedes-01189

Eigenlijk moeten het stuur en de airbag worden gedemonteerd maar de handleiding geeft al aan dat met een beetje handigheid montage van de console ook zonder stuurdemontage mogelijk is.

20140430 Iroquois Cruise Controle Mercedes-01195

Met de Sikaflex 710 gaan we de ramen en luiken in de carrosserie lijmen. Met Polymax polymeer hebben we de polyester panelen eerst in de luiken gelijmd en dit 48 uur goed laten drogen. Hierbij controleren we goed dat de naden tussen polyester paneel en luikranden van voldoende kit zijn voorzien. Overtollige kit halen we eerst weg met een spatel waarna we de randen afstrijken.

20140430 Iroquois Luiken kitten-01182
20140430 Iroquois Luiken kitten-01181

Wit voor de luiken en zwart voor de ramen.

20140430 Iroquois Kittubes 710-01184

Mei 2014 - Omdat de vorige eigenaar met de voorbumper tegen een paaltje was aangereden en de bumper nogal gehavend was hebben we voor 6 tientjes een after market bumper op de kop kunnen tikken. De deuk bij de linker bumper bevestiging halen we later weg maar voor nu verlengen we de bumperbout met een draadeind zodat we de bumper toch kunnen monteren.

20140524 Iroquois Nieuwe Voorbumper-01320
20140524 Iroquois Nieuwe Voorbumper-01322
20140524 Iroquois Nieuwe Voorbumper-01324

De nummerplaat zetten we vast met 4 dotten Polymax en 2 RVS-popnagels (tegen diefstal). Toch weer een heel ander gezicht!

Bij Kogel in Duitsland (de bouwer van deze opbouw) hebben we een kuiprand besteld die we vandaag aan de rechterzijde monteren.

20140524 Iroquois Nieuwe Wielkastrand-01326

Ook hierbij is Polymax onze vriend!

20140524 Iroquois Nieuwe Wielkastrand-01327
20140524 Iroquois Nieuwe Wielkastrand-01328

Die laat niet meer los.

20140524 Iroquois Nieuwe Wielkastrand-01329

Mei 2014 - De Iroquois is in de pre-APK goedgekeurd op 1 punt na: de linker achterrem. Maup Goudkuil uit Ter Aar is een handige monteur die jarenlang onderhoud aan Mercedes chassis heeft uitgevoerd. Op zaterdagochtend worden links en rechts de wielen gedemonteerd en worden de remmen volledig uit elkaar gehaald.

20140524 Iroquois Onderhoud achterremmen-01341

Dit blijkt geen overbodige luxe. De remschijven zijn geoxideerd en de naven draaien nauwelijks mee ook terwijl de camper in z’n vrij staat en de handrem los.

20140524 Iroquois Onderhoud achterremmen-01346

Allereerst wordt de handremkabel en handrem werking gecontroleerd: het mechaniek onder de camper blijkt ook door roest aangetast maar de kabel en veer zijn als nieuw. Na een grondige schoonmaakbeurt wordt alles weer gemonteerd en werkt het weer zoals het hoort.

20140524 Iroquois Onderhoud achterremmen-01349

De remblokken kunnen nog wel 50.000 kilometer mee. Wel maken we ze schoon en vetten we alle scharnier- en bevestigingspunten in. Na controle van banden en remolie zijn we klaar voor de APK van begin juni.
En voor wie een uitstekende monteur zoekt in de omgeving van Alphen aan den Rijn, inclusief vaste en mobiele werkplaats en die werkt voor tarieven waar we vrolijk van worden:
http://www.maupgoudkuil.nl

Februari 2015 - Vandaag gaan we aan de slag met de dagrijverlichting. We hebben via internet een set gekocht met 5 powerleds per unit. We willen deze dagrijverlichting zo aansluiten dat deze automatisch aangaat als we starten en uitgaat als het dimlicht wordt aangezet.

20150207 Iroquois Running light-02669

De set wordt verder zonder electronica geleverd. Kabels en RVS schroeven/boutjes en moertjes worden wel meegeleverd.

20150207 Iroquois Running light-02670
20150207 Iroquois Running light-02672

Het is een beetje zoeken naar de juiste plek voor deze lampen maar uiteindelijk besluiten we ze in de bumpersparingen te monteren.

20150207 Iroquois running light-02680

We monteren de lampen en gaan de volgende klusdag het kabelwerk verder afmaken.

20150207 Iroquois Running light-02681

April 2015 - Koningsdag is een mooie vrije dag om de carrosserie van de Iroquois onder handen te nemen. Na het plamuurwerk van voorjaar 2014 zijn we met de camper ruim een maand op pad gegaan in Scandinavië. Tijdens de reis en bij terugkomst bleken de geplamuurd delen niet allemaal even goed te 'overleven'.

20150427 Iroquois Rep. carrosserie-02796

Vooral het bewerken van de carrosserie bij de schuifdeurgeleider heeft nogal wat te lijden gehad. In overleg met Polyservice gaan we dit nu grondig aanpakken. Ook een drietal kleine plekjes op de polyester carrosserie pakken we nu aan.

20150427 Iroquois Rep. carrosserie-02793

Bij de kleine plekjes verwijderen we met de Dremel de oude plamuurresten. Daarnaast 'verdiepen' we de randen zodat de nieuwe polyester plamuurlaag wat meer 'vlees' krijgt.

20150427 Iroquois Rep. carrosserie-02801

Met de haakse slijper slijpen we de plamuurlaag weg. Daarna verdiepen we tot zo'n 1,5 centimeter.

20150427 Iroquois Rep. carrosserie-02804

Ook deze randen worden iets uitgeslepen zodat de plamuur op die randen goed kan hechten.

20150427 Iroquois Rep. carrosserie-02806

De volgende keer gaan we de kleine gaatjes dichtmaken met polyesterplamuur (2 componenten). Het gat van de schuifdeurrail gaan we eerst opvullen met gelamineerde glasvezelmatjes en als dat goed uitgehard is wordt dit afgewerkt met polyesterplamuur. Het materiaal halen we in de loop van de week op bij Polyservice.

20150501 Polyester diversen-02808


20150501 Rep. schuifdeurrail carr.-02830

20150501 Rep. schuifdeurrail carr.-02828

20150505 Iroquois polyester werk-02857

20150505 Iroquois polyester werk-02858

20150509 Iroquois plamuurwerk-02875

Dat ziet er weer een stuk beter uit!