Iroquois




shapeimage_3

Slopen
 

Handen uit de mouwen
Allereerst maar weer is begonnen met het ‘slopen’ van de inboedel. De Maxi is ingericht met RVS- en aluminium staanders en planken. Alle is met Deutsche Grundlichkeit vastgezet en dat betekent dus met een m4 en m6 boortje een paar honderd RVS-popnagels uitboren........

20120727 Interieur-0825

Wel mooi om te zien hoeveel ruimte er eigenlijk in zo’n ‘Postkoffer’ zit. De oppervlakte is ruim 428 x 190cm en dan bijna 200cm hoog.

20120727 Iroquois Full Links-0817

Om beter bij het chassis te kunnen verwijderen we de kunststof skirts aan beide zijden van de Maxi. Later zullen we ook de achterdeuren en de schuifdeur verwijderen. We maken de onderzijde schoon met een hogedrukreiniger en ontvetter. Daarna wordt alle roest verwijderd en wordt de carrosserie voorzien van een primer en toplaag. Daarna spuiten we ruim 8 liter flexibel blijvende bitumen op het chassis. Remleidingen, uitlaat etc. zijn afgeplakt. Na een dag hard werken zit de klus er op.

20120727 R zonder skirts-0832
20120727 Iroquois Full Links-0815

Laadruimte
Tijd om in de laadruimte de laatste restanten aluminium en kilo’s kit te verwijderen. We gebruiken 15 kleine slijpschijfjes, 4 extra lange decoupeerzaagbladen, 2 doorslijpschijven van 23 cm, 10 stuks Stanleymesjes van 10cm, 6 HSS boortjes van 6mm en zo’n 4 liter drinkwater en dan hebben we het voor elkaar:

20120804 Sloop-0850

In de cabine laten we een deel van boven- en zijkanten in tact zodat hier voor de carrosserie stevigheid houdt.

Dakribben
De wanden van de laadruimte zijn stevig en bestaan uit een binnen- en buitenlaag van 2mm polyester en daartussen zo’n 26mm isolatieschuim. Voor de wanden volstaat dit, voor het dak echter niet. In mijn speurtocht naar een DHL-bus ben ik zeker 30 exemplaren tegengekomen met daklekkages of compleet ingezakte delen van het dak. Het blijkt dat er niet- of nauwelijks ‘ribben‘ of steunlatten in de daken zijn verwerkt. Als al het aluminium uit de laadruimte is verwijderd blijkt dat we het dak toch onder handen moeten nemen. We besluiten uiteindelijk vierkante aluminium buis te gaan gebruiken, 25 x 25mm (2mm dik) en dit met polymeer te verlijmen tegen het dak. Aan de uiteinden worden de aluminium buizen met en RVS-parker aan de carrosserie vastgezet. 

20120804 Alu ribben 1-0858
20120804 Alu ribben 2-0864

De daglichtpanelen worden dichtgemaakt en we plaatsen nog een Fiamma dakluik van 40x40cm met 3 traps ventilator in het dak vlakbij de dinette.

Vandaag brengen we al het sloopafval in een volle aanhanger naar het oud-ijzerbedrijf. Het blijkt totaal bijna 190 kilo aluminium en 50 kilo ijzer, goed voor zo’n dikke 150 euries!

20120811 Aanhanger sloopafval-0870