20130823 Iroquois Schuren-00227

Het spuiten van de camper

29 augustus 2015 - De laatste logo's en teksten zijn geplakt en de camper is af.

20150828 Iroquois showroomfoto's plaat Rosenboom-04368
20150828 Iroquois showroomfoto's plaat Rosenboom av-04390
20150828 Iroquois showroomfoto's plaat Rosenboom-04386
20150828 Iroquois showroomfoto's plaat Rosenboom-04382
20150828 Iroquois showroomfoto's plaat Rosenboom-04371

22 augustus 2015 - Afgelopen week werden de logo's en teksten gemaakt door S&R Sign in Hazerswoude. Alle logo's zijn inmiddels geplakt en de komende week volgen de laatste teksten. Op de achterkant hebben we alleen de naam van de camper geplakt in de kleur zwart:

20150822 Iroquois Belettering-04355

Op de beide voorschermen de URL van onze website in de kleur zilvergrijs:

20150822 Iroquois Belettering-04343

Op de beide zijkanten het logo (diameter 35cm), Onder het logo komt nog de tekst "IROQUOIS", beiden in zilvergrijs. De logo's zijn gespiegeld zodat aan beide kanten de indiaan met de neus naar de voorkant van de camper kijkt:

20150822 Iroquois Belettering-04345
20150822 Iroquois Belettering-04352

Op de motorklep een kleiner logo (25) en daaronder komt nog de tekst "IROQUOIS", beiden in zwart:

20150822 Iroquois Belettering-04351

Aan beiden zijden, tegen de achterkant van de camper het type DIY 670 TD (Do IT Yourself - lengte 670cm - Turbodiesel):

20150822 Iroquois Belettering-04353

10 augustus 2015 - De klus zit er op! Na bijna 3 weken in de avond- en weekenduren schuren, plamuren, weer schuren, in de primer en aflakken, is de Iroquois nu zoals wij hem voor ogen hadden:

20150810 Iroquois spuiten-04304

Toch ging het niet van een 'leien dakje':

  • een van de compressoren liep vast
  • alleen al het afplakwerk voor de kleur zwart duurde 4 uur en het feitelijke spuitwerk 20 minuten
  • door de hoge temperaturen in de hal (27 graden) moesten we met verdunner de lak qua vloeibaarheid etc. aanpassen
  • de leverancier van de voorruit leverde een ruit 'laag', terwijl we een ruit 'hoog' nodig hadden (verschil ca. 40mm), is uiteindelijk wel goed opgelost
  • ondanks het zorgvuldig afplakken zijn er een paar plekje met 'spuitstof'. Dat wordt poetsen………

Achterop de camper lijmen we nog twee aluminium plaatjes (3mm dik) op de plaats waar we de trap monteren. De schroeven waren toch iets in het polyester 'gevreten'.

20150801 Iroquois Voorbereiden primer-04147
20150801 Iroquois Voorbereiden primer-04156

We gebruiken twee compressoren met iedere een tank van zo'n 50 liter en ca. 200+ liter aanzuigvermogen per minuut. We koppelen beide compressoren en sluiten de slang naar het verfpistool aan via een van de compressoren.

20150810 Iroquois spuiten-04223

We reduceren de lucht die naar de verfspuit toeloopt tot zo'n 5 bar. We gebruiken een slang van ca. 7 meter en voordat de slang aan het verfpistool wordt gekoppeld monteren we een digitale manometer. Met een stelwiel zorgen we dat de druk permanent tussen de 2 - 2,3 bar is.

20150801 Iroquois Voorbereiden primer-04136

Met speciale maskeertape worden de contouren aangebracht tussen de diverse kleuren.

20150810 Iroquois spuiten-04215

En daarna maar weer verder met afplakken……..

20150810 Iroquois spuiten-04227
20150810 Iroquois spuiten-04202
20150810 Iroquois spuiten-04219
20150810 Iroquois spuiten-04201
20150810 Iroquois spuiten-04246
20150810 Iroquois spuiten-04224

Ondanks al deze troubles was het geweldig om je eigen camper zo zelf te ontwerpen en in de lak te zetten.

20150810 Iroquois spuiten-04226

De bumper: kostte ons aan ijzer 10 euro, 20 euro laskosten en 11 LED's (22 euro) en lak (21 euro). We spuiten de bumper in dezelfde kleur als de skirts van de camper

20150810 Iroquois spuiten-04279

We gebruiken de zogenaamde 'mini-dots'. Kleine rode LED-lampjes, 12v en 0,5 watt per stuk.

20150810 Iroquois spuiten-04286
20150810 Iroquois spuiten-04288

We laten de kleur van de skirts 'doorlopen' over de carrosserie. Zo ontstaat een soort 'rok' rondom de camper.

20150810 Iroquois spuiten-04238
20150810 Iroquois spuiten-04250

De ramen van de portieren laten we voorzien van een folie met een doorlatendheid van 70%. Bij een politiecontrole met de zogenaamde 'Tintmaster', levert dit geen enkel probleem op. De ruiten waren ongetint. De voorruit is vervangen (was gebarsten) door een groen getinte ruit met zogenaamde toptint (balk).

20150810 Iroquois spuiten-04265

Hierboven, links ongetint en rechts voorzien van folie met een tint.

20150810 Iroquois spuiten-04266

Ondanks al deze troubles was het geweldig om je eigen camper zo zelf te ontwerpen en in de lak te zetten.

20150810 Iroquois spuiten-04274

Ook de velgen nemen we onderhanden. Ze worden in plaats van 'aluminium' nu 'staal'. Over deze lak gaan 2 lagen 2K blanke lak. De doppen spuiten we zwart, RAL9005.

20150810 Iroquois spuiten-04206
20150810 Iroquois spuiten-04276

Volgens het glasservice bedrijf was de paravan in uitstekende staat.

20150810 Iroquois spuiten-04207
20150810 Iroquois spuiten-04208

Tevens de holle ruimten weer voorzien van tectyl (Dinitrol). In beide deuren worden nog dempingsplaten aangebracht.

20150810 Iroquois spuiten-04281

Dinitrol onder in de deuren. Wel zorgen dat de afwateringskanalen open zijn!

20150810 Iroquois spuiten-04282

En dan het (voorlopige) eindresultaat:

20150810 Iroquois spuiten-04292
20150810 Iroquois spuiten-04294
20150810 Iroquois spuiten-04296
20150810 Iroquois spuiten-04309
20150810 Iroquois spuiten-04300

We zijn dik, dik tevreden!!!!!

1 augustus 2015 - Op zaterdag 1 augustus ronden we fase 1 van het spuitwerk af: de camper staat in de primer/vuller.

20150801 Iroquois Voorbereiden primer-04161
20150801 Iroquois Voorbereiden primer-04191
20150801 Iroquois Voorbereiden primer-04192

We hebben de besloten de hele camper in de primer te spuiten, met uitzondering van het dak. Ruim 4 liter primer/fuller, 1 liter verharder en bijna een liter verdunner hebben we gebruikt. We gebruiken een beperkte hoeveelheid verdunner zodat de primer meer het werk van een 'vuller' gaat doen.

20150801 Iroquois Voorbereiden primer-04139
20150801 Iroquois Voorbereiden primer-04167
20150801 Iroquois Voorbereiden primer-04145

De nieuwe bumper. Stalen kokerprofiel van 50 x 80mm en 3mm dik in de primer.

20150801 Iroquois Voorbereiden primer-04184
20150801 Iroquois Voorbereiden primer-04187
20150801 Iroquois Voorbereiden primer-04193

Komende week, de eerste week van augustus gaan we de camper aflakken en de week daarop bouwen we alles weer op.


25 juli 2015 - De hele camper is inmiddels geschuurd met korrel 600 waterproof. Deuren en motorkap zijn verwijderd en worden apart gespoten. De voorzijde (onderzijde) van de camper hebben we in de 'anti gravel' gespoten. Een rubberachtige witte substantie waarover we volgende week de lak kunnen spuiten.

20150725 Iroquois Voorbereiden Spuiten-04111
20150725 Iroquois Voorbereiden Spuiten-04113
20150725 Iroquois Voorbereiden Spuiten-04133

De buitenspiegels etc. zijn ook gedemonteerd. Er loopt een hele bos kabels vanuit de sponning naar de deur. Het meeste is door middel van stekkertjes los te koppelen. De deursloten maken we direct een keer goed schoon (ontvetten-schoonmaken-invetten) voordat we ze later weer terug plaatsen.

20150725 Iroquois Voorbereiden Spuiten-04121
20150725 Iroquois Voorbereiden Spuiten-04123

22 juli 2015 - Inmiddels zijn we weer wat verder. De spuitkleurnummers zijn bekend. Van Kogel (bouwer van de opbouw) kregen we het volgende bericht: Guten Tag, Farbe ist: Argentit-Grau 7 C 72, (MB7354 of DB7354) Mit freundlichen Grüßen Kögel Trailer GmbH & Co. KG Otto-Hahn-Straße 36 89231 Neu-Ulm…… We willen de kleur van de skirts door laten lopen over de carrosseriedeuren en de camperdeur om zo een doorlopende (matte) 'grijze rok' te krijgen. Rond de ramen maken we een diepzwart kader in de RAL kleur 9005.

Ondanks dat de carrosserie 13,5 jaar oud is, ontdekken we vrij weinig roest. De paravan en ruimte rondom de voorruit is 100% hard en heeft weinig beschadigingen. We ontdekken een klein beetje roestvorming op een hoekje van het tankklepje en bij de instap aan de bestuurdersdeur. Deze plekken gaan we komende zaterdag gritstralen. Verder telt de carrosserie inmiddels zo'n 8 plamuurplekken, waaronder de plek waar de schuifdeurrail voorheen was bevestigd. Het opknappen met polyestermatjes is goed gegaan en tijdens onze vakantie van 3,5 week in Slovenië is er geen enkele beschadiging of scheur ontstaan.

20150622 Iroquois voorbereiden spuiten-04094

Aan de achterzijde hebben we de verzinkte opstap weggehaald. Daarvoor in de plaats komt een stalen balk van 1500mm, 3mm dik en 80 x 50 hoog en breed. We 'winnen' hier een dikke 10 kilo mee en vinden het netter staan dan de originele (beschadigde) opstap.

20150622 Iroquois voorbereiden spuiten-04097

We weten nog niet of we de bumper in de kleur grijs spuiten van de skirts of in hoogglans zwart wat we ook gebruiken als kader rond de ramen. Zeer waarschijnlijk wordt het grijs.

20150622 Iroquois voorbereiden spuiten-04103

Een van de ophangbeugels van de opstap is gescheurd en deze hebben we laten lassen. We schuiven de nieuwe bumper (voorzien van 2 aangelaste U-profielen) over de bestaande beugels. Beide U-profielen zijn voorzien van 2 bevestigingsbouten waarmee we de bumper vastzetten aan de carrosserie.

20150622 Iroquois voorbereiden spuiten-04105

Inmiddels zijn de ruitenwissers er af en is de paravan geschuurd. Alle bouten en moeren draaien we een keer los en weer vast zodat het demonteren voor het spuiten makkelijker gaat. De 4 schroeven van beide deurscharnieren krijgen we niet los. Morgen rijden we even langs de lokale garage die het even voor ons gaat proberen. Achteraf blijkt een Torx45 op een ratel de oplossing. Een Torx-serie hadden we nog niet, dus aangeschaft bij HBM in Zuidplas.

Schermafbeelding 2015-08-16 om 17.07.33

17 juli 2015 - Het gaat gebeuren, we gaan de camper spuiten. Afgelopen week is de camper bij CROP in Rotterdam bekeken. Met een spectrometer is de kleur vastgesteld van de originele Dometic camperdeur. We hebben eerder al bij Dometic in Nederland en Duitsland het kleurnummer opgevraagd. Vanuit Nederland kregen we het bericht: "Dank voor uw bericht! Helaas is bij ons niet bekend welke RAL-code hoort bij het door u aangekochte product. Ook is dit niet te achterhalen voor ons. Indien de RAL-code voor u van belang is, adviseren wij u contact op te nemen met uw leverancier. Zij hebben deze informatie wel of kunnen dit voor u opvragen".
Vreemd! Afijn, ook vanuit Duitsland en Reimo kregen we geen bericht. CROP heeft de lakkleur omgezet in een MIPA-formaat. En MIPA is het merk van de lak die we gaan gebruiken voor de Iroquois.

20150613 Iroquois spuiten deuren-04080
20150613 Iroquois spuiten deuren-04081

We hebben voor de hele klus zo'n 3 weken uitgetrokken (avond- en weekendwerk).

  • week 1: strippen van de buitenzijde / nat schuren (korrel 800) van de buitenzijde / laatste plekjes bijwerken / 2 'nieuwe' deuren voorbewerken
  • week 2: camper vervoeren naar de spuithal / laatste voorbewerking / behandelen met ontvetter / behandelen met 'anti-siliconen' / spuiten in de spuitplamuur (5 liter, excl. verharder en verdunner)
  • week 3: camper in 4 delen wit hoogglans spuiten: 1) achterzijde / voorzijde / zijde links / zijde rechts / 6 liter 2K lak excl. verharder en verdunner / daarna zwart hoogglans spuiten rond de ramen / daarna grijs (kleur van de skirts) spuiten onder aan camperdeur en onderaan de bestuurders- en passagiersdeur


We hebben contact met www.nonpaints.com (CROP) in Rotterdam. Dit bedrijf gaat alle benodigde 2k lak en toebehoren leveren. We kunnen de loods verwarmen tot zo'n 20+ graden Celsius dus dat zou moeten gaan lukken. De camper is al volledig geschuurd maar zal (met de hand) nog met een fijne korrel geschuurd moeten gaan worden (600). Dit zal een omvangrijke klus gaan worden en we trekken voor de totale klus zo'n 10 dagen voor uit. We spuiten de camper wit met zwart en een grijze 'rok'. Lees meer bij 'Carrosserie'.


20130720 Iroquois Hobby 2013 rear-01

Juni 2015 - De temperaturen liggen deze week boven de 20 graden dus kunnen we aan de slag met het spuiten van kleppen, deuren en ladefronten. We kiezen voor de kleur RAL9001 en voor een 2 componenten autolak. Deze lak hard zeer hard uit waardoor een grote mate van slijtvastheid ontstaat.

20150613 Iroquois spuiten deuren-03113

Bij C.R.O.P. in Rotterdam kopen we de benodigde lak en verdunner. We werken met onze eigen compressor (200 liter tank, 2-cilinder en 400 liter per minuut).

  • Lak: Mipa 2K PU aflak (1 liter)
  • Verharder: Euro-Cryl HS Activator 1 liter

Deze lak heeft dus GEEN blanke toplaag nodig en is leverbaar in mat, zijdeglans en hoogglans. Wij kiezen voor hoogglans. We gebruiken een FINIXA CC500 spuitpistool LVLP, en spuiten op zo'n 2 - 2,2 bar. Een liter lak incl. verharder kost zo'n 70 euro incl. BTW.

20150613 Iroquois spuiten deuren-03116

De panelen zelf komen uit de luxe jachtbouw en hebben een honingraadprofiel. Aan de zijkanten is 40mm honingraat verwijderd en zijn hechthouten randen gelijmd. Vooraf hebben we de randen van de panelen deels geplamuurd (gaatjes dichten van de hechthouten randen) en daarna met een roller voorzien van 3 lagen lak. Daarna alles rondom geschuurd met korrel 600. Hadden we het echt 100% willen doen, dan hadden we alles 1 of 2 keer in de spuitplamuur moeten zetten…… We vinden het voorwerk prima zo en gaan aan de slag.

20150613 Iroquois spuiten deuren-03118

Op het moment dat we de deurtjes spuiten is het binnen zo'n 22 graden met een luchtvochtigheid van net onder de 50%. We spuiten een eerste schrale laag om te kijken hoe de lak zich houdt. De lak is vrij dik en we voegen 10% verharder extra toe. De standaard mengverhouding is 2 delen lak / 1 deel verharder. Binnen 15 minuten spuiten we de tweede laag en we zien dat de lak mooi begint te vloeien. We laten alles nu eerst zo'n 24 uur drogen en uitharden.

20150613 Iroquois spuiten deuren-03120

Daarna monteren we het hang- en sluitwerk en monteren alles in de camper. We zijn er dik tevreden mee!