20121012 XTrem-1168

Isoleren

Het plafond en de achterwand worden voorzien van 20mm X-Trem. De ’spoiler’ (cabineplafond) van de Mercedes moet ook nog worden geïsoleerd maar later gaan we bekijken hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Alles loopt namelijk rond.......

20121012 Isolatie-1158

Media oktober 2012 leggen we de laatste hand aan de isolatiewerkzaamheden. Met totaal zo’n 10 m2 X-Trem van 20mm, 15m2 X-Trem van 10mm en zo’n 15 liter BisonTix is de klus geklaard.

20121020 Iroquoisplafond en isolatie-1220

Als laatste isoleren we de spoiler oftewel, opbouw van de cabine. Hier lijmen we zo’n 20mm X-Trem. De opbouw bestaat slechts uit ca. 3mm polyester dus een beetje isolatie kan geen kwaad. Uiteindelijk lijmen we er nog een laag op zodat er totaal met 40mm X-Trem is geïsoleerd.

20121020 Iroquoisplafond en isolatie-1224
20121020 Iroquoisplafond en isolatie-1226

Als laatste isoleren we de ruimte tussen de cabine en het woondeel. Deze ruimte, aan beide zijden tussen de 5-20cm diep en 5cm breed isoleren we met professionele bouwschuim en we gebruiken hiervoor een speciaal spuitpistool.

20121020 Iroquois PUR-1293

Het schuim heeft een behoorlijk uitzettingsvermogen dus spuiten we het schuim in dunne banen.

20121020 Iroquois PUR-1302

Voor dat we het dak isoleren bevestigen we om de 30 centimeter een aluminium rib’ van vierkante buis in de maat 25 x 25mm. Op deze manier ontstaat een stevige dakconstructie. Tussen de aluminium ribben isoleren we later met 20mm X-Trem.

20120811 Iroquois Dak Isoleren-0862
20120811 Iroquois Dak Isoleren-0864

Met de uitgezaagde raampanelen maken we de daglichtopeningen in het dak dicht. We zagen de panelen op maat en met lijm worden de panelen tegen het polyester aangelijmd. Daarover lijmen we later weer 20mm X-Trem.

20121012 Iroquois Daglichtpanelen-1195
20121012 Iroquois Daglichtpanelen-1197
20121012 Iroquois Daglichtpanelen-1198